fredag 1 maj 2015

Idag är det 1 Maj. Det innebär att det är röd dag och ledighet. Jag tänkte då att vad kunde passa bättre än att kicka igång helgen med ett långpass?

Klev upp och såg att det regnade... Suck tänkte jag och började fundera på att skippa mina planer. Smuttade på min kopp java och gjorde en rejäl frulle.  Hackade nästan en hel ananas, en apelsin och två bananer. hällde på ett par deciliter havregryn, linfrön, sesamfrön, russin, solrosfrön och maccapulver. fyllde upp med havremjölk. Skålen vägde 2,1 kg=) får dra av kanske 4-500 gr för skålen men ändå.

Efter det så kände jag mig lite mer taggad men regnet fortsatte strila ned. Tillslut tänkte jag, "äch fuck it" och började byta om.
Fyllde bägge flaskorna med vatten, den ena spetsade jag med en Clifgel.
packade med en banan och en Clifbar sedan var det dags..

Kollade aldrig på distans eller tid utan bara på pulsen och bestämde mig för att allt ska kännas bra. Alltså skit i tid helt och hållet.

Det regnade och blåste första 15 km och jag började bli ganska kall eftersom jag inte har någon vattentät jacka ännu. Vid 17 km stannade jag och knaprade i mig halva bananen och passade på att dricka lite mer än det jag sippar i mig i farten.
Ny energi i benen och jag var på väg hemåt. Vid 21 km gick jag ned till snabb gång och och började mumsa på min Clifbar. De är ganska svårtuggade så man måste nästan ner i fart för att få i sen den. Åt halva och sparade resten utifall att..
 Nu fick jag medvind och var inte lika nedkyld längre. Sista biten hem gick bra och med 25 km bakom mig känner jag mig nöjd.

Man skulle klara ett sånt här pass utan extra energi och så men jag vill kunna må bra under passet och inte vara helt sopslut och tom när jag kommer tillbaka. Sen måste jag och Fredrik lära oss att äta under träning. Se vad som passar osv. Det sista man vill under ett långpass är att magen ska vända sig ut och in. Då snackar vi längre än 25 km men man måste börja någonstans.

Väl hemma åt jag upp det sista av bananen och av baren. Sedan tillagade jag en soppa på broccoli, sparris, morötter och lite svamp. POFF så var en som folk igen.=)

Från passet.
Här är löpturen. (Tryck på bilden för att förstora)

Måttsundsbacken från E4

Regn och rusk


Eftersom det är 1 Maj så är det dags för månadsstatistiken. Det kommer under helgen så håll er uppdaterade.
Annars är det mycket på gång så glöm inte att kika in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv