måndag 7 mars 2016

Tackar Håkan! Här kommer en "race report" från en stel Öman någonstans mellan Umeå och Skellefteå.

Uppladdningsfasen gick enligt planerna. Jag och morbror klev upp kl 03.00 efter några få timmars sömn. Tog oss en müsli-tallrik och tog på oss tävlingskläderna som var framlagda från kvällen före.

Promenad från Prinsgården i Mora till Vasaloppsbussarna som började gå vid 4 tiden.
Skönt med promenad. Skallen vakna till liv.

Framme i Sälen ca 06 och snabbt la jag skidorna i startfålla nr 3. Många som bor i Sälen hade varit upp och lagt in skidorna så hamnade ganska långt bak i min startgrupp.

Efter ett stressat toalettbesök så var det bara 10 minuter till start och skidorna vibrerade.

PANG!  Vasan 2016 var igång och trots en ganska bökig backe lyckades jag hålla utrustningen hel hela vägen upp och här börjar man kunna åka i egen fart.

Kroppen kändes ganska tung och efter några sega långa motlut så kom kramp - känslan närmare. Fästet var som bortblåst i det glatta spåret och insåg att detta lopp kommer bli tufft för axlar/rygg.
Kämpade med stakåkning och kom tillslut fram till Evertsberg med en död överkropp. Tog några extra muggar blåbärssoppa samt energi-gel.

Sedan väntade några välbehövliga nedförsbackar och krafterna kom tillbaka. Vinden vände för mig och jag kände mig helt plötsligt stark i stakningen.
Tog kilometer efter kilometer och insåg att medalj var inom räckhåll.

Sista kilometerna (ca 5 km till Mora) så tänkte jag öka tempot. Jag tryckte på upp för en brant backe men åkaren bakom klev på staven. Knak! Staven trasig. Åkte ca 2 km med en stav men höger triceps hade fått nog. Fick låna en stav av ängel till åskådare. Stort tack till denne.

Med en lite för kort stav lyckats jag ta mig in en tid under 6 timmar. Medalj!



Tid 5.53.13
Placering 2655

Otroligt nöjd med detta ganska tuffa lopp i sladdriga mjuka spår. Här kommer en kort film från Volvo.
https://youtu.be/XbQ6MlvFvG4





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar