lördag 26 mars 2016

Tjena Håkan här. Dags för en liten påskuppdatering.
Jag har tränat lite allt möjligt under veckan som varit. I onsdags var jag och Martina och simmade en timme i Gammelstad. Testade mina nya badbyxor=) Måste ju ha tights på sig nu när man simtränar tänkte jag. De är knälånga så ni kan vara ganska lugna=)


Från en runda på Trundön med Martina


Det har även blivit några sporadiska löpturer, inga längre pass men ändå. Igår hade jag och Fredrik planerat att dra ett lite längre morgonpass men när vi vaknade och såg att det snöat hela natten ställde vi in. Vi var laddade för asfaltslöpning och pallade inte omställningen helt enkelt. Vill inte stressa på Freddan heller som håller på med sin övergång från längdskidorna.  Dock är jag lite sur på honom som var och "mysjoggade" en mil på typ den tid jag har som pb.....

Jag är ledig en vecka från jobbet så har som plan att försöka hinna med dubbelpass så många dagar som möjligt. Igår blev det ett ganska tufft benpass på förmiddagen för att sedan dra på en löptur på kvällen. Hade inga speciella planer med löpningen men benen kändes spänstiga?! så jag höll rätt bra fart vissa kilometrar. 4:30 - 4:45 fart. La in en km gång mitt i bara för att. Fick ihop 11 km och det  kändes bra.
Imorse var det tyngre i benen dock!!! Drog på mig kläderna innan jag hunnit känna efter allt för mycket och gav mig upp i skogen. Gosse vad tungt det gick uppför Långberget.
Fick 5 km i morgonsolen, det behövde benen för att komma igång.
Långberget 08:08 påskafton

Jag har ökat träningsmängden bra ni i slutet. Även om det ser ut som att vi bara tränar på så har vi nästan alltid en tanke bakom. Styr passen efter vart belastningen varit som störst. T,ex kan jag kanske inte löpa varje dag utan får lägga in en dag med styrketräning eller kanske bara stretching för att vila kroppen lite. Också tänka veckovis. Om jag tränat mer än tidigare två veckor lägger jag in en vecka med färre timmar för att sedan öka igen. Gasar man på är risken stor att en överbelastar och drar på sig skador.
Tänket finns alltid, även om en inte följer det till punkt och pricka varje dag.
Såhär ser det ut efter lite hårdare period

Jag skickade tillbaka de där skorna jag testade tidigare. Storleken var inte riktigt rätt, Tanken var att beställa en större vid senare tillfälle. Nu har jag hittat en annan som jag tror är rätt sko för mig. Altra Torin 2.0 heter den. 0 drop, bred tåbox och ganska rejält med dämpning. Bra för de längre passen på asfalt och för återhämtningspass tänker jag. Min strl var slut på XXL i torsdags, men de skulle nog komma in efter påsk. Då jäklar. Hoppas hoppas. Problemet är ju att jag inte vet om skon är bra förrän efter ett par mil i dom och då är det ju liksom försent att ändra sig...


Oj vilket långt inlägg, Druckit lite för många koppar kaffe=)

Återkommmer. GLAD PÅSK på er alla önskar Håkan och Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar