lördag 9 maj 2015

Hej hej, Håkan som skriver denna gång.
Just nu är det Lördagsmorgon. Jag hade tänkt att köra en ordentlig träningsdag med några olika moment. Nu är det så att regnet bara öser ner, så jag skjuter på det lite.
Vad kan då passa bättre än att göra ett utrustningsspecial?
Med risk för att detta kan bli ett långt inlägg så tänkte jag skriva om vilken utrustning som vi måste ha under loppet, vad vi har för grejer just nu och vad vi planerar att köpa, samt lite tankar om sakerna.

Jag tycker vi börjar med listan med grejer som måste ingå i vår packning till loppet.

Obligatorisk utrustning

Följande utrustning är till för deltagarnas säkerhet och är därför obligatorisk att bäras med under hela loppet. Kontroller kommer att ske efter målgång. Avsaknad av utrustning bestraffas med tidstillägg, 15 min/produkt.
  • Ryggsäck
  • Sjukvårdsväska/lag
  • Fysisk kompass. Komplettera gärna med GPS, höjdmätare. Många GPS har begränsad batteritid, vänligen kontrollera hur just din enhet fungerar och om den har en batterispararfunktion.
  • Vind- och vattentät jacka med luva
  • Vind- och vattentäta långa byxor
  • Långärmat ombyte
  • Förstärkningströja min 200 g. Tex dun, fleece eller ull. Väst är inte tillåtet
  • Mössa, vantar
  • Behållare för minst en 1/2 liter vätska
  • Visselpipa
  • Karta (erhålles av tävlingsledningen)
  • Mobiltelefon, fulladdad
  • 1 energikaka som ska vara med under hela tävlingen, (nödproviant)
  • Nummerlappar, (erhålles av tävlingsledningen) synlig på ryggsäck och bröstet/höger ben
Mer om utrustning
:
Stavar är tillåtet att använda.
Mobiltelefon. Telia är det operatören som fungerar på ca 60% på banan. Vi vore tacksamma om ni kan använda en telefon med ett Telia abonnemang för er säkerhet.
Sjukvårdsväskan för laget ska innehålla
: 
  • Sporttejp min 2 m
  • Eltejp/silvertejp min 2m
  • Kirurgtejp min 1 m
  • Skavsårsmaterial
  • Elastisk binda  ( för tryck, stöd samt fästa kompress)
  • Kompress 10 × 10 cm + 5 x 5 cm  (ca)
  • Smärtstillande  min 1 Ipren/2 Alvedon
Ja är är då listan. Allt detta ska då vara så lätt som möjligt och så litet som möjligt för att rymmas i en sån liten ryggsäck som möjligt. Detta gör ju då att priserna blir ganska häftiga. Ju lättare desto dyrare.
Går man på de stora märkena så har kläderna har ett kilopris på  ca 15 000 kr om man räknar på det=)

Jag börjar med ryggan då. Förra årets köpte jag  en Ultimate Direction ultra vest, Designad av Scott Jurek, med förhoppning att den ska rymma allt ovanstående. Blir tight men... Den rymmer 7 liter packning och flaskorna på bröstet rymmer ca 6 dl var. Det går att sätta in vätskesystem i den men det har jag inte brytt mig om utan använder det utrymmet till andra grejer istället. Väskan väger endast 310 gr, utan flaskorna.
Sitter ruskigt skönt och känns knappt på ryggen under löpning. Vattnet i flaskorna kan såklart skvalpa lite men det vänjer man sig med. Fullspäckad med funktioner men det ids jag inte skriva om. Är nån intresserad får ni fråga. Såhär ser den ut..

                                                


















Vidare till skovalet. Fredrik ska köra loppet i Salomon Speedcross 3. Fin och populär sko som förmodligen inte kommer svika honom. 

Jag tänker nog satsa på Inov-8 Race Ultra 270.
Den skon är gjord för att klara sig på ultralopp i bergen.  Jag har inte köpt denna skon ännu, men jag har testat den. Den som talar för den är att den är ordentligt bred, vilket tillåter foten att svälla utan att det blir för trångt. Fötterna kommer svälla när man är igång så länge..
Den är lite mer vridstyv i sulan än andra trailskor. Det kommer nog väl till användning när det är mest sten man springer på. Den är även lite med dämpad än liknande skor, vilket nog också är skönt på all sten. Gäller att tänka på allt när det blir så långa distanser..
Det som talar mot den är väl att det kanske inte skulle vara skon jag använder på alla löppass i skogen utan kanske bara de längre passen då den känns lite tyngre och stelare än de skor jag är van vid.
Jag gillar Inov-8 som märke och skon tycker jag ser rätt bra ut=) 270 gr väger den in på..

Vidare då. Som ni ser är det krav på vattentäta kläder, samt att jackan ska ha huva. Nu är det så att vindjackor finns det en uppsjö av i alla prisklasser men när det gäller vattentäta löparkläder är utbudet betydligt mindre och prisklassen är den samma på alla - SVINDYRT.
Även här är det vikt och hur lite plats den tar nedpackad som spelar roll, för förhoppningsvis ska den ju vara i ryggan hela loppet. Även Andningsförmågan spelar stor roll, då regnkläder kan tendera att bli nog så täta.
I höstas testade jag en jacka från The OMM

Jag blev kär i den. tillverkad i 4-vägs stretch men ändå vattentät, Inge prassel här inte. Störtskön och riktigt snygg. Luvan går att vika bort, stort plus. Och den går lätt att använda som regnjacka även när man inte tränar. Dock är den lite "tung" 295 gr och blir inte jätteliten när den packas ihop.












Nu har jag och Fredrik Snöat in oss på Inov-8´s utmanare i minimalistiska vattentäta löparjackor.
Den här har vi inte testat alls men allt vi läst om den verkar vara kanon. Det är en smock, vilket innebär att det bara är halvdragkedja på den. Fördelar men det är att vikten hålls nere lite, vattentätheten blir säkrare. Sen kan man öppna dragkedjan nertill och lufta lite om det blir för varmt. Nackdelen är att det blir lite svårare att ta på sig den. 
Denna väger endast 150 gr!! Hälften av OMM jackan. Riktigt snygg är den också och luvan går att vika undan. Luvan går även att ställa in på flera sätt så det sluter helt tätt om en störtskur kommer. Det lutar åt att det blir denna jacka.
En annan utmanare är Salomon Bonatti.  210 gr, verkar fylla sin funktion, Luvan går inte att vika bort. 

Nu tar vi byxorna. Noll erfarenhet av regntäta löparbyxor. Vi kollar på byxor från samma serie som Inov-8 jackan och från Salomon. Skriver mer om dem när vi köpt för rättvis kommentar.

Stavar hade vi tänkt att tävla med. Inte såå påläst om detta men försökt forska lite grann. Det verkar vara Black diamond som gäller. Ultra distance heter stavarna vi spanat in.
Gjort i kolfiber. 290 gr paret och hopvikta endast 40 cm långa. Perfekt när dem fort ska fast på ryggen när backen är slut.


Det var väl de stora grejerna att skriva om. Är ju såklart annat också som baslager, sockar osv.. Gillar kompressionsplagg, även om det bara är psykiskt så hjälper det till =)

Hoppas ni orkat läsa genom allt nörderi från min sida och att ni fått lite större inblick i vad som krävs.
Givetvis behöver man inte ha det värsta av allt och det går säkert att ta sig igenom loppet i galonkläder från 70-talet, och skidstavarna du använder på vintern och skolryggsäcken från mellanstadiet.
För oss kommer denna utmaning vara nog tuff som den är så allt som hjälper är välkommet. Vi tar även noga i  beräkning innan vi köper något att vi ska kunna träna i plagget fram till loppet och långt där efter så det är ju åtskilliga timmar de skall användas. Kanske även framtida liknande lopp?

Regnet har inte lugnat ned sig ännu under detta monsterinlägg. Nu skulle jag haft ovan nämnda kläder så hade jag dragit ut på en gång. Väntar nog en stund till =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv