söndag 7 februari 2016

Race report Ica kvantum loppet,Boden:

Vaknade på lördagsmorgon med stora förväntningar och utvilad kropp. Startade dagen med en stor gröttallrik. Bra med kolhydrater och gott med rårörda lingon plocade från Ale.

Termometern visade kallt! -21 grader. Kommer loppet flyttas? Försökte hålla koll på loppets hemsida samtidigt som jag  vallade skidorna. Till sist kom meddelandet att loppet kommer att starta en timme senare då temperaturen förväntas stiga. Jag och morbror bestämde oss för att åka ca 1,5 h före loppets start som nu var kl 12.

Kom till Boden och möttes av snöyra. AJ! Nysnö=jobbigt
Bara att acceptera läget och ladda för att få plåga  kroppen  lite extra.

PANG!

Loppet var igång och jag hamnade tyvärr lite ihop trängd vid starten. Fick försöka passera lite folk i första ganska tuffa backen. Tog några placeringar och fortsatte i ett ganska tufft tempo. Såg lite längre fram en stor klunga med skidåkare. Måste vara tätklungan! Gjorde ett ordentligt försök att närma mig klungan. Lyckades ganska bra och kunde ansluta vid ca 8 km. Efter första varvet (10 km) kunde jag se täten. Har aldrig gjort det tidigare så här långt in i loppet. Gav mer energi till en ganska trött Öman. Klungan splittrades och jag hade ingen chans att hänga med den främre delen. Jag och tre andra åkare hängde ihop och försökte hålla tempot uppe. Jag låg så mycket som möjligt i rygg på åkarna då snöyran tilltog. Kändes bra till ca 30 km då mina krafter var så gott som slut. Avståndet till de två främre ryggarna växte och jag gjorde ett ryck i en backe för att kunna ansluta igen. Men kroppen var inte i slag och jag fick åka ensam sista biten. Men jag kände att tiden var bra så jag försökte inte att tappa alltför mycket fart trots jag var ensam. Kall! Blöt! Så kom jag i mål på ca 2 h o 16 min. Snabbt in i värmen och äta köttsoppa som det bjöds på efter loppet.

Svårt att äta köttsoppa utan känsel i läpparna som blivit rätt så kalla under loppet. Kändes helt bedövade och några servetter fick användas...

2 timmar och 16 min visade sig vara en ganska bra tid. 15 min och 46 sek bakom vinnaren. Spännande att se seedningsresultatet för detta lopp som bör komma under nästa vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar