tisdag 2 juni 2015

Tackar Håkan!

Min första mara kommer absolut inte bli den sista. Jag , Fredrik, har precis fullgjort mitt första marathon. Alla löpare var uppdelade i två grupper med olika start tider. Grupp 1 startade kl 12.00 och grupp två startade kl 12.10. Trots otroligt många deltagare under Sthlm-marathon så kunde man redan på första kilometern börja springa och hitta rytm. Tanken var att starta i ett 5 min tempo första delen av loppet och se hur kroppen svarade. Kändes bra! Trots några lite för snabba kilometer på ca 4:45 så kändes det ruskigt bra. Regnet som startade ungefär samtidigt som loppet var bara skönt och svalkande.



Efter lite mer än halva loppet ca 25 km så kom en riktig formsvacka. Benen började kännas stela och varje liten knöl kändes som ett berg. Regnet som tilltagit sedan start var inte så skönt längre. Allt var blött och tungt. Överlev!
Visste att jag skulle få stöd av flickvän samt vänner efter Västerbron (Kungsholmen, efter ca 35 km). Så försökte lura huvudet att bara jag kommer till Västerbron så får jag stanna samt lite support.

Tog en kort pisspaus innan bron startade. Aj det skulle jag inte ha gjort. Att stanna av efter 34 km löpning var ingen succé. Benen blev till betong och jag haltade vidare. När jag tillslut lyckades passera Västerbron så verkade benen ha kommit igång igen. Stort tack till Harriet, Annelie och Olov som hejade på mig (trots kraftigt regn). Fick även låna en keps. En genomfrusen Fredrik fick tillbaka lite värme och krafter på Kungsholmen och tog sikte på stadion.

Sista 5 km var oerhört tunga. Benen bar knappt och jag visste att stannar jag så blir det svårt att komma igång igen. Många andra löpare började gå under sista kilometerna. Håll uppe löpningen ÖMAN!!!!! Här kan du ta några placeringar...
Tittade ner på klockan 41 km... Nära nu.....
Hörde speakern från stadion...
Svängde in på arenan och trots krampande ben så lyckades jag ta några positioner på upploppet.
Tiden blev 3:32
Här kommer lite info från loppet.

Riktigt nöjd, stel och frusen haltade jag iväg mot ombytet.
Varm dusch och en pizza efteråt gjorde mig till människa igen.
Nu blir det lite längre vila och sedan satsning mot SSR.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv