tisdag 24 januari 2017

God kväll! Och tack Håkan!

I Lördags så körde jag min andra skidtävling för säsongen, Kronanloppet. Banan var 8 km på Ormberget och bestod av den beryktade milenbacken även kallad K2. Den backen lever upp till sitt smeknamn och skulle besegras 5 gånger under denna tävling. Tungt!

Formen kändes god trots att ett revben störde mig lite efter ett fall under ett träningspass. Voltaren och lite vilja borde besegra smärtan.
Loppet startade! Jag fick en bra start och skidorna hade hyfsat glid och bra fäste. Första varvet gick som vanligt ganska fort och jag fick bra ryggar att hålla.

Under varv nummer 2 alltså efter ca 16 km så hade jag och två andra killar hamnat i en klunga. Jag såg att en större grupp låg ca 50 - 100 m framför oss och vi tog inte in något på dem. Jag bestämde mig för att göra ett försök att komma ikapp gruppen. Låg på bristningsgränsen under nästan ett helt varv och lyckades så småningom hämta in gruppen som tyvärr inte var lika stor. Gruppen hade splittras och de som jag hämtade ikapp var ordentligt trötta.

Adrenalinet pumpade och jag bestämde mig för att försöka hålla det höga tempot ett varv till. Orken tröt och revbenet värkte allt mer. Helst vid stakning.

När vi började på sista varvet kom två snabba stakåkare om mig. Försökte hålla hänga.med på platten och såg min chans i backarna där jag tryckte på ordentligt för att minska avståndet. Jag var riktigt trött på slutet och orkade inte hänga med stakåkarna på de platta avslutande partiet. Trots det så kom jag i mål på PB-tiden: 2 h och 12 min. Riktigt nöjd med tanke på mitt misshandlade revben.

Nåde inte fram till startgrupp 2 i Vasaloppet. Ganska hård bedömning enligt mig. Ändå nöjd med mitt lopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar