måndag 13 juni 2016

Nu duggar loppen tätt. Öman här igen med en ny Race-report från gårdagen. Denna gång ett spontanlopp (cykelrace) i Boden.

Har inte kört så många cykellopp förut. Senast var i Umeå och då var det 100 km som stod på menyn. Denna gång var det tanken att köra 65 km från Boden till Ale, vända och via Avan tillbaka till Boden, Rödberget.

Alla cyklister startar samtidigt i en så kallad "rullande start". Cyklister kör bakom en bil som signalerar när loppet är igång.
Bilen tutade och klungan drog upp i ett högt tempo. Efter ca 10 km så krokar två cyklister ihop och en faller rätt ner i asfalten.  Jag hinner knappt bromsa och vet inte ännu hur jag lyckades passera alla fallande cyklister. Vänder mig om och ser två cyklister i diket samt tre liggande på asfalten där en tjej har gjort illa sig ordentligt. Stannade med kanske 10 andra cyklister och hjälpte med att lägga tjejen i en behagligare position utan att rör hennes nacke/huvud. Ambulans tog tjejen till sjukhus för vård.

Jag blev såklart sänkt av detta men bestämde mig för att köra den kortare sträckan som var 56 km lång. Benen kändes bra och mötte klungan som fortsatt loppet. Skillnad att ligga själv då man får kämpa för varje meter.  Höll ändå ett ganska jämnt tempo på ca 30-34 km/h. Loppet avslutades med några serpentinsvängar upp till Rödbergsfortet. En brutal stigning på ca 1 km. Här kommer en bild från målgången uppe vid fortet. Bild lånad från cksavast.se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar