lördag 7 november 2015

Tjenare. Håkan tillbaka.
 Vaknade tidigt denna lördag så jag tänkte ge mig in på ett inlägg med lite allt möjligt. Lite träning, utrustning och tankar.

Om vi börjar med lite träning.  Jag körde ett B2B (Back to Back) Långpass i veckan. Efter en tio timmars arbetsdag med 15 000 steg på betonggolvet sprang jag hem i mörkret. Det var ganska slitsamt faktiskt. Fredrik var med första tre kilometerna som ni läst tidigare. Det var kul!  När jag sprang på parallellvägen nära Antnäs ser jag två lysande ögon i pannlampas sken en bit fram. Jag börjar fundera lite men när jag kommer närmre ser jag att det står en älg mitt på vägen. Jag saktar ned för att inte skrämma slag på kompisen. När jag är 15-20 meter ifrån blir jag lite skraj så jag börjar ropa lite så den ska flytta på sig=) Tillslut så smiter den in i skogen. Häftigt.

Dagen efter då så var ju bilen kvar på jobbet så fick helt enkelt börja traska in mot Gammelstad igen. Kändes riktigt bra och första fem kilometrarna flög iväg i 4:40-ish tempo. Jag fick dämpa mig lite efter det och lägga mig på stadiga 5 min/km. Sinnet var mycket ljusare än dagen innan. Tror det har hemskt mycket att göra med att solen sken. Sista fem km blev det ökning igen. 4.30 - 4:40 fart.
Nöjd med detta pass. Känts som att jag stått still ett tag i träningen men detta var ett steg i rätt riktning.

Jag har köpt ett träningshjälpmedel på XXL. Ett slags väldigt förenklat TRX.
Ska fästas i dörrkarmen och stänga. Jag har lyckats hänga upp det i taket så det blir mer användbart.
Roligt med nya träningsmetoder och jag slipper vikterna. Win. 199kr på XXL. Prisvärt


Jag har köpt dubb till mina löparskor. Jag har testat sådana där som man drar över skon tidigare men tycker inte att det fungerar bra vid löpning.  På Northsport finns dessa. Kika in.
Har sprungit några pass i skogen och berget med dem och det har fungerat bra. Riktigt halkigt överallt nu på hösten, men de biter bra och de har inte nöts något trots mycket löpning på berghäll. De är bara att skruva in och sen skruva ur om man vill det. Jag har fått testa mig fram lite för att hitta rätt ställen att skruva dem på. Igår kväll var det underkylt regn så jag testade skorna på asfaltvägen. Det gick bättre än jag trodde och kände inte dubben igenom skon. Bet bra i det halkiga, inte jääättebra men bra. Klart funktionellt om en inte vill köpa enkoma spikskor för dyra pengar. 

Före
Efter


MERA GREJER. Mycket nytt in på sista tiden. Gäller att hålla upp motivationen så här i hösttider=)
Ny pannlampa. 
Petzl Nao. Finns även den på Northsport. 
Den har något som kallas reactive lightning vilket innebär att den känner av hur mycket ljus som behövs. Spar på batteriet. Perfekt när jag springer i byn. På mörka vägar utan belysning ger den mig nog med ljus för att se brett och långt. När jag kommer till mer bebodda ställen med gatulampor så går den ned i ljusstyrka och spar då på batteriet. Bra även när jag möter bilar. Många stör sig nu på dessa superstarka lampor som bländar de som kör bil. Denna "bländar av" automatiskt för att sedan öka i styrka direkt när bilen passerat.  Nöjd än så länge, även om jag skulle vilja ha ännu mer batteritid.  Sitter skönt och stabilt och känns inte tung trots batteriet där bak.


Största investeringen är ändå ny klocka. Garmin Fenix 3. Har spanat in den några månader men gått och väntat på att få 20% på Outnorth. Tillslut kom den så jag slog till=).
Det är en gps, puls,aktivitets,smart klocka på samma gång. Alltså, gps med karta och allt. Mäter daglig aktivitet och sömn och allt möjligt. Kopplad med mobilen så kommer alla aviseringar i klockan. Kan t,om svara samtal med klockan. Den har sjukt mycket funktioner och det går att analysera ALLT. För mycket nästan=). Riktigt nöjd med den. Och snygg är den också tycker jag. Har den på dygnet runt. Vill du veta mer får du helt enkelt googla och läsa för jag orkar inte skriva allt=)


Vad mer kan jag komma med då? Vet inte riktigt. Tränar på. Har inte det där riktiga fokuset och tar någon vilodag i veckan, men jag håller igång. Ni kan vara lugna=) Fick ihop 28,5 timmar i Oktober. När jag kollar så är det lite över medel sett över ett år. Lite paff över det men det är klart, varit mer längre löpning sista tiden. Just ja! Den där ultraintervall grejen var i Oktober också.. På tal om den så kommer förhoppningsvis priset från det snart. Återkommer då och visar upp ryggan/västen.

Nu ska jag nog ge mig ut i skogen en sväng. Ha de bra hörni.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar